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Page de résumé pour ULgetd-10072019-103443

Auteur : Laurent, Julie
E-mail de l'auteur : J.Laurent@uliege.be
URN : ULgetd-10072019-103443
Langue : Français/French
Titre : “Towards a better understanding of the psychological processes explaining safety behaviors at work”
Intitulé du diplôme : Doctorat en sciences psychologiques et de l'éducation
Département : FAPSE - Département Personne et société
Jury :
Nom : Titre :
DA SILVA, Silvia Membre du jury/Committee Member
GULDENMUND, Franck Membre du jury/Committee Member
POHL, Sabine Membre du jury/Committee Member
DARDENNE, Benoit Président du jury/Committee Chair
CHMIEL, Nik Promoteur/Director
HANSEZ, Isabelle Promoteur/Director
Mots-clés :
  • occupational safety
  • psychological processes
  • safety behaviors
Date de soutenance : 2018-10-19
Type d'accès : Public/Internet
Résumé :

If occupational safety has substantially improved over the last 100 years (Hofmann, Burke & Zohar, 2017), it still remains a major concern for companies targeting to reduce the number of accidents to zero. Since the end of the 1980s, a way for improving workplace safety has been to apply the general management principles to safety, and to consider the influence of psychosocial and socio-organizational factors on safety as well as the importance of safety climate to promote in companies. These aspects characterize what Hale & Hovden (1998) termed the “third age of safety”. Chmiel & Hansez (2016) noted that “many job-related organizational phenomena may invoke multiple psychological processes that bear on safety behaviors and hence accidents” (p.133). Hence, besides the study of the direct impact of such psychosocial and socio-organizational factors on safety, the time has come to investigate more precisely which processes influence which types of safety outcomes. The aim of the present dissertation is therefore to examine task-related and contextual safety behaviors in the context of high risk industries and to investigate the psychological processes leading workers to adopt or not such behaviors.

Autre version :
Fichiers :
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